Projekty rokov 2002 až 2006
SPOZNÁVANIE A OCHRANA HRADOV NITRIANSKEHO REGIÓNU
2002 - 2003
Odôvodnenie projektu
Hradné zrúcaniny ako ohrozený druh pomaly zanikajú. Z celkového počtu hradov, ktoré boli na území Slovenska postavené, je 44 % zaniknutých. Hlavne menšie hrady a hrádky zanikli bez stopy a o ich existencii vieme len z miestnych topografických názvov, prípadne sa zvyšky ich murív nachádzajú pod terénom, 42 % hradov sú zrúcaniny a len 14 % sa dochovalo v udržiavanom stave do dnešných dní.
Slovenské hrady ešte zďaleka nevydali všetky poklady, vedecky bolo preskúmaných len 8 %. Historici, archeológovia, kastellológovia majú pred sebou veľa neznámeho. Preto predovšetkým od aktivít mladej generácie, rozhodnutí a jej skutkov, keďže budú zastávať vedúce postavenia, bude vo veľkej miere závisieť budúcnosť kultúrneho dedičstva.
Ciele projektu
Hlavným cieľom projektu bolo vyplnenie voľného času detí, prebudenie ich záujmu o život okolo nás a vypestovanie lepšieho vzťahu k národným, kultúrnym a prírodným pamiatkam, úzko spätým s ochranou historických objektov a prírodných lokalít.
Tento projekt sa stal pilotným projektom. Počas jeho priebehu deti spoznávali históriu mesta Nitry a Nitrianskeho regiónu, oboznamovali sa s problematikou ochrany kultúrnych pamiatok a aktívne sa zapojili do jednoduchých prác obnovy a čistenia Nitrianskeho hradného areálu.
NA HRADE A V PODHRADÍ V PREMENÁCH ČASU
2003 - 2004
Odôvodnenie projektu
Realizáciou projektu sme chceli dokázať, že naše deti sú veľmi šikovné a túžia po sebarealizácii. Motiváciou vhodným prostredím, priamou účasťou na práci pri záchrane kultúrneho a prírodného dedičstva, aktívnou činnosťou pri riešení problémov a úloh aktivít, deti nadobúdajú nové skúsenosti, rozvíjajú svoje vedomosti a zručnosti, stávajú sa komunikatívnejšími nielen medzi sebou, ale aj pri komunikácií s rôznymi organizáciami.
Zámerom aktivít ponúkaných v projekte bolo, aby :
- stimulovali k tvorivému a samostatnému mysleniu,
- upevňovali väzby na kultúrne a prírodné bohatstvo regiónu a celej krajiny,
- rozvíjali ich emočnú inteligenciu, kognitívne a efektívne empatie
- a podporovali ich úsilia o seba vyjadrenie, sebarealizáciu a asertivitu,
- nadviazali pevnejšie priateľské väzby,
- zoznámili sa s celým radom odborníkov zaoberajúcich sa históriou a prírodou.
Ciele projektu
Cieľom projektu bolo nadviazať na úspešne realizovaný projekt „SPOZNÁVANIE A OCHRANA HRADOV NITRIANSKEHO REGIÓNU“, ktorý sa zrealizoval s veľkým záujmom a nadšením detí zo ZŠ Janíkovce.
V tomto projekte sme poukázali na význam umenia, ktoré je súčasťou života človeka od vzniku ľudského rodu. Práve umenie sa stalo najvýznamnejšou vlastnosťou človeka a základom estetického a racionálneho vnímania sveta. Preto projekt vychádza z environmentálnych, historických, umenovedných a estetických základov, ktoré sú dopĺňané architektúrou staviteľstva hradov nášho regiónu, architektúry krajiny, životného prostredia i dizajnu úžitkových predmetov z nášho regionálno-historického vývoja.
Na základe spoznania historického vývoju, významu národných, kultúrnych a prírodných pamiatok je viesť výchovu detí k bytostne vyváženému človeku chápajúceho význam ochrany historických pamiatok a rozvoja a tvorby svojho životného prostredia.
Výsledkom projektu bolo zmapovanie zmien nášho mesta a regiónu z pohľadu historického, architektonického a prírodného, zaznamenanie jeho vývojových fáz a jednotlivých historických objektov, vytvorenie zoznamu najohrozenejších pamiatok nášho regiónu, albumu pamiatok a jednotlivých architektonických slohov i vlastnej turistickej mapy so zrúcaninami hradov a kultúrnymi pamiatkami v našom regióne.
ZAČAROVANÉ HRADY
2004 - 2005
Odôvodnenie projektu
Perspektívnym východiskom projektu predstavujú hmotné pramene, ktoré ľudia zámerne vytvorili pre svoj každodenný život. Tieto hmotné médiá sa tak stávajú súčasťou ľudovej kultúry. Minulosť hmotných prameňov približuje i školský dejepis. Žiaľ tvoria len integrálnu súčasť učebníc. Preto je aj tento projekt zameraný na to, aby sa žiaci s týmito prameňmi nestretávali len formou fotografií a výstav, ale aby sa mohli aktívne zapojiť do ich poznávania do takej miery, že dokážu prečítať ich historický odkaz, porozumieť mu a primerane ho interpretovať.
Tým sa vytvára motivačne vhodný a primeraný vstup do poznania našich dejín. Toto aktívne zapájanie sa do odhaľovania stôp hmotných predmetov názorne poukazuje na vzťah minulosti, prítomnosti a budúcnosti, ale aj prispieva k zmene perspektívy – čo dnes považujeme za samozrejmé a známe, sa za istých špecifických okolností môže raz stať neznáme a záhadné.
Ciele projektu
- podporovať kladný vzťah k svojej škole, mestu a vlasti,
- rozvíjať tolerantné správanie, vzájomnú úctu, prosociálnosť a zodpovednosť za svoje konanie,
- osvojiť si metódy vyhľadávania, spracovávania a aplikácie nových poznatkov,
- motivovať a aktivizovať u žiakov záujem o kultúrne a prírodné bohatstvo Slovenska,
- propagovať históriu a prírodu a venovať dôležitosť ich záchrane i ochrane vedúcej k väčšej zodpovednosti k hodnotám,
- poukázať na vzťah minulosti, prítomnosti a budúcnosti, čo prispieva k výraznej zmene perspektívy mesta, regiónu, kraja, či osobného profilu jedinca
- zvýšiť rozsah a kvalitu celoživotného vzdelávania žiakov prostredníctvom podpory budovania a stimulácie kreatívnym prostredím,
- poskytnúť inšpirácie a pozitívny príklad vo vzťahu k ochrane kultúrneho dedičstva,
- rozvíjať študijné zručnosti, motorické, kreatívne a technické zručnosti,
- umožniť žiakom riešiť problémy a rozhodovať sa na základe získaných skúseností a tým aj schopnosť vyjadriť svoje postoje, názory a vlastný pohľad na dôležitosť procesu učenia, či ochrany kultúrneho a prírodného dedičstva,
- aktívnou účasťou žiakov vo výchovno-vzdelávacom procese viesť k pochopeniu vplyvov zásahov činnosti ľudí v minulosti na prítomnosť, vzájomnú závislosť jednotlivcov, skupín a národov, čím sa znižuje poznávacia neistota vo vzťahu k ochrane kultúrnych a prírodných bohatstiev Slovenska.
Prínos projektu bol predovšetkým v tom, dlhoročne zanedbávané hradné areály sa stali prístupnými pre širokú verejnosť, ktorá určite ocení prácu našich detí.
Projekt mal veľký prínos i v oblasti rozvoja komunikačných zručností žiakov. O svoje zážitky z priebehu realizácie projektu sa podelili s poslucháčmi rádia Expres, s divákmi relácie Detské správy na STV1 a čitateľmi Nitrianskych novín.
STREDOVEKÉ DEDIČSTVO NITRIANSKEHO REGIÓNU
2005 - 2006
Odôvodnenie projektu
Moderná doba svojím rýchlym tempom a možnosťami počítačovej technológie v hlbokej miere zasahuje do života i dnešnej mládeže. Pritom sa zabúda obhliadať smerom do minulosti nedbajúc na odkazy svojich predkov a kultúrneho, či prírodného bohatstva, ktoré nám tu zanechali. Kultúrne pamiatky chátrajú, trpia nedostatkom financií potrebných na ich obnovu a záchranu, chýba propagácia a chuť mladej, nastupujúcej generácie zaoberať sa touto problematikou. Na národnej i medzinárodnej úrovni sa zahajujú akčné plány na obnovu a záchranu kultúrneho dedičstva tej ktorej krajiny. Zmena pasívneho prístupu verejnosti ku kultúrnemu dedičstvu je podmienená prebudením záujmu o jeho poznávanie. Najsenzitívnejšou časťou spoločnosti, investície do ktorej majú najväčší potenciál prispieť k zmeny spoločenských postojov, je mladá generácia.
Preto týmto projektom, jeho inovatívnymi formami a metódami, rôznorodosťou práce chceme zapojiť do tejto problematiky nielen deti v ich voľnom čase ale aj ich rodičov a dobrovoľníkov ale i vzbudiť záujem širokej verejnosti o dianie v našom meste a regióne a tým aj pozitívne ovplyvniť cestovný a turistický ruch.
Chceme upozorniť na fakt, že zefektívnenie a realizácia nového modulu výchovného pôsobenia v mimoškolskej činnosti na mládež sa stáva aj jedným z prostriedkov tvorby imidžu a reprezentácie mesta, či kraja. Táto potreba je umocnená vstupom Slovenska do Európskej únie. Tento projekt ukazuje i na dôležitosť nadväzovania nových kontaktov a rozširovania spolupráce v tejto oblasti, čím dané mesto získava uznanie zvonka.
Ciele projektu
Prostredníctvom mimoškolských aktivít je našim cieľom vyplniť voľný čas detí činnosťou, ktorá bude prospešná nielen pre detí a ich rodičov, ale aj pre celý nitriansky región. Deti sa budú vzdelávať, hrať, športovať i pracovať, obklopený kultúrnymi pamiatkami, krásnou prírodou, ktorú nám môžu iní len závidieť.
Hlavným cieľom je pomôcť nájsť cestu k zlepšeniu vzťahu verejnosti ku kultúrnemu a prírodnému bohatstvu nášho regiónu, propagácii histórie a dôležitosti jej záchrane i ochrane, vedúcej k väčšej zodpovednosti k hodnotám, vytvorenými našimi predkami a poukázaniu na vzťah minulosti, prítomnosti a budúcnosti, čo prispieva k výraznej zmene perspektívy mesta, či osobného profilu jedinca.
Globálnym cieľom projektu je zvýšenie rozsahu a kvality celoživotného vzdelávania prostredníctvom podpory jeho budovania a stimulácie nových programov. Poskytnúť tak inšpiráciu a pozitívny príklad pre iné podobné projekty a prispieť tak k posilňovaniu pozitívneho vzťahu k ochrane kultúrneho dedičstva.